header blog 1

Blog

Hoe we met concept design succesvolle internationale producten maken

Jasper Olieroock

Door: Jasper Olieroock

Geplaatst op: 20 oktober 2023

Als digitale specialisten kijken we dagelijks bij de grootste global brands in de keuken. Een uitdaging waar we veel organisaties mee zien worstelen is hoe je een digitaal product bouwt dat scalable en sustainable is én blijft. Want hoe groter de organisatie, hoe meer productteams er zijn. Teams die allemaal een andere focus hebben. Het ene denkt vanuit techniek, het andere vanuit gebruikers. Zo werkt iedereen aan z’n eigen stukje waardoor het grotere plaatje ontbreekt.

Een uitdaging waar we veel organisaties mee zien worstelen is hoe je een digitaal product bouwt dat scalable en sustainable is én blijft.

Global meets local En dan zijn er nog de lokale markten. Ook die hebben vaak allemaal een verschillende focus. Nogal lastig om al die belangen te verenigen als er niet één team is dat over het hele product nadenkt. Neem je als organisatie op global niveau zelf de touwtjes in handen, dan verzetten de lokale zich. Ze voelen zich niet betrokken en gehoord. En terecht. Maar als iedereen letterlijk en figuurlijk op verschillende plekken zit, hoe vorm je dan toch een gezamenlijke visie over je product?

Expertise van buiten Wij geloven dat een frisse blik van buiten de oplossing is. Als externe partij kun je gek genoeg juist de verbindende factor vormen binnen organisaties. Bij MakerStreet doen we dat door een duidelijke product strategy en vision neer te zetten en die vervolgens concreet te maken met concept design. Zo maak je voor iedereen binnen de gehele organisatie duidelijk wat de bedoeling is van het product. Je creëert in feite een gezamenlijk vertrekpunt én gezamenlijke stip op de horizon. Dit maakt het makkelijk om de gehele productervaring te verbeteren, (technische) keuzes te maken en business strategies te realiseren (zoals het product lanceren in nieuwe markten).

Als externe partij kun je gek genoeg juist de verbindende factor vormen binnen organisaties. 

Alles begint met visie De product vision ontwikkelen we op basis van zowel customer needs als business strategieën. Het is cruciaal om die visie niet vanuit een ivoren toren te vormen, maar echt samen. Kortom, direct vanaf het begin verschillende teams en lokale markten te betrekken. Een visie gaat verder dan beschrijven wat een product moet doen. Het gaat over de waarom van het product. Het overkoepelende doel. Welke positieve verandering wil je met het product teweegbrengen?

Mooie woorden tastbaar maken Als er een krachtige visie op papier staat ben je er nog niet. De visie kan intern nog steeds tot verschillende interpretaties leiden. Daarom is het belangrijk om ‘m direct tastbaar te maken. Enter concept design. Hierin creëren we op basis van de visie een prototype. Een product dat er echt uitziet en je daadwerkelijk kunt gebruiken. Dit kan iets volledig nieuws zijn, maar ook een verbeterde versie van het bestaande product. Je kunt een prototype in korte tijd zowel intern als met klanten valideren. En dat leidt weer tot nieuwe inzichten die je gelijk kunt verwerken. De tastbaarheid van een prototype helpt om te bepalen welke technische investering nodig is en wat dat voor de architectuur betekent.

Een concept design geeft duidelijke richting aan je product strategy, zowel nu als in de toekomst.

image

Het totale plaatje Het bouwen van een succesvol product is als het leggen van een puzzel: elk stukje moet precies passen. Als verschillende teams eindeloos features toevoegen aan een structuur die daar niet op berekend is, krijg je een puzzel die niet meer klopt. Je product verandert in een soort Frankenstein. Daarom zoomen we in concept design uit naar het totale product en nemen we de bijbehorende informatiestructuur onder handen. We houden hierin rekening met zowel bestaande als toekomstige functionaliteiten. Alles krijgt een logische plek. Dit zorgt voor een betere vindbaarheid én user experience, die ook voor toekomstige functionaliteiten blijven gelden. Ook werkt een concept design aspiratief op visueel vlak. Het moedigt de designteams aan om nieuwe dingen te proberen, zonder dat daar een volledig nieuwe visuele identiteit voor nodig is.

Langere houdbaarheid Zo geven product vision en concept design je als organisatie houvast in het hier en nu. Maar ze geven ook richting aan waar je de komende paar jaar naartoe werkt. En daardoor kom je als organisatie niet voor vervelende verrassingen te staan. Natuurlijk, de stip op de horizon kan altijd verschuiven, maar de uitgangspunten blijven hetzelfde. En die neem je steeds mee in de (technische) keuzes die je maakt. Daarmee krijgt je product een veel langere houdbaarheid.

En zo begint het... Met een concept design begint alles pas. Het geeft duidelijke richting aan je product strategy, zowel nu als in de toekomst. Je kunt het snel op poten zetten en je leert veel. Maar tegelijkertijd is er nog niets definitiefs. De echte productontwikkeling start pas hierna. Dat werkt voor elke organisatie anders, zeker op internationaal niveau. Benieuwd hoe concept design jouw organisatie verder kan brengen? Laten we samen kijken wat een logische volgende stap is. Neem direct contact met ons op.


Over MakerStreet MakerStreet is een creatief collectief, gerund door een groep ondernemende makers. Een netwerk bestaande uit meer dan 400 specialisten, ieder met een eigen specialisme. Samen hielpen we merken als Intergamma, JDE, Liberty Global, Travix en Translink met concept design de volgende stap te zetten in hun digitale ontwikkeling.

Meer berichten