CX and research

Blog

Designvalidatie als basis voor een succesvol global product

Jasper Olieroock

Door: Jasper Olieroock

Geplaatst op: 28 maart 2024

Was Uber succesvol geweest zonder een gemakkelijk te navigeren app? Zou Tinder matches genereren zonder die vanzelfsprekende ‘swipe’? En waarom is Google Maps zó veel makkelijker in gebruik dan Apple Maps? Het antwoord is designvalidatie. Want je business concept kan nog zo groot zijn, zonder user-centric uitwerking wordt het nooit een succesvol product.

Testen, van concept tot conversie

Niemand wil een product op de markt brengen om erachter te komen dat er geen behoefte aan is. Daarvoor doe je eerst gedegen marktonderzoek. Je bekijkt de behoeften van je doelgroep, je potentiële omzet, in welke landen je gaat uitrollen, noem maar op. 

Datzelfde principe geldt ook voor het ontwerp en de uitvoering van je (digitale) product. Want in de wereld van global product design zijn functie en effectiviteit minstens zo belangrijk als de markt waarin het opereert. Een handige tool om vluchtprijzen te vergelijken en kamers te boeken kan nog zo goed zijn, wanneer de zoekfuncties niet duidelijk zijn, zal niemand het gebruiken. 

Bekijk hoe we Cheap Tickets hielpen hun product te verbeteren en time‑to‑market verkorten. 

Hoe voorkom je een slechte investering? Door een team van design‑ en researchspecialisten in te zetten op designvalidatie. Ze testen je product gedurende het hele ontwikkelproces, van eerste concept tot eindconversie. 

Valkuilen voorkomen en kansen pakken

Als bedenker van een nieuw product of dienst wil je vaak snel schakelen. Je hebt een idee en weet in grote lijnen hoe je het wilt uitvoeren, je ambities en doelstellingen zijn helder. Dit is het moment waarop velen in de valkuil trappen: snel designen, developen, en lanceren. 

Maar juist voordat je aan het designproces begint is het verstandig om met een groep specialisten te werken die je door het designvalidatieproces gidsen. 

Al voordat je iets op de markt brengt is het al mogelijk om te testen en optimaliseren, zo weet je dat je een eindproduct overhoudt dat aansluit op de wensen van je doelgroep en op jouw businessdoelstellingen. 

Concept en usability tests

Aan het testen gaan een aantal conceptontwerpen vooraf die bij de doelgroep worden getoetst. Want kloppen jullie aannames wel over de functionaliteiten van het product? Zo niet, dan is dit hét moment om je idee te pivoten en het over een andere boeg te gooien.

Via zogenaamde concept‑ en usability tests voorkom je dat er tijd en geld wordt gestoken in iets wat de jij als bedenker prachtig vindt, maar de uiteindelijke gebruiker niet. Zo zorg je dus dat je waardevolle development capaciteit niet gebruikt wordt voor het bouwen van de verkeerde oplossing. 

Zo vermijd je niet alleen onnodige uitgaven, je legt ook onverwachte kansen bloot. Iets waar je niet aan had gedacht, of iets wat je niet had verwacht, kan opeens een belangrijke product feature worden. 

The power of the pivot

Wist je dat zowel Instagram als Slack het product zijn van designvalidatie ingezet na de lancering van een product? Beide merken kwamen tot stand nadat hun product niet voldoende of op de beoogde manier aansloeg bij de doelgroep. Zo was Instagram een check‑in app genaamd Burbn die moest opboksen tegen het toen populaire Foursquare. En helaas, bij de introductie van Burbn bleek de check‑in markt al verzadigd. Ze besloten op basis van user‑testing meer nadruk te leggen op het foto‑delen element en kwamen met het idee van filters. De rest is geschiedenis. 

Slack begon als Glitch, een online multiplayer game. Als snel bleek dat het spel niet voldoende aansloeg binnen de gaming community. Meer potentie zat er in de berichten‑app die ze hadden opgetuigd om over de ontwikkeling van het spel te communiceren. Het businessplan werd omgegooid en Slack als communicatie‑ en samenwerkingstool geboren. 

Hadden ze veel tijd, energie en investering bespaard door designvalidatie in te zetten vóór de lancering van hun product, waarschijnlijk. Maar feit blijft dat designvalidatie en met name constate user testing een grote rol speelde (en blijft spelen) bij de totstandkoming van deze producten. 

Global versus local 

Er zijn verschillende componenten nodig om je product op de wereldmarkt succesvol te maken. Bijvoorbeeld door een degelijk design system te implementeren. Maar hoe produceer je een global design product dat aansluit op de wensen van lokale markt A, en tegelijkertijd ook op internationale markt B? Ze hebben verschillende marktwaarden, doelgroepen en taal. 

Wil je dezelfde valkuilen vermijden als bij je originele product launch, dan kun je usability tests doen met diverse gebruikersgroepen. Vervolgens ga je met behulp van internationaal research je product lokaliseren en eventuele lokale aanpassingen doen. Zo maak je cultureel relevante designs, die toegankelijk zijn voor meerdere markten en je helpen aan een internationale concurrentiepositie. En dat met één basisdesign die weer is vastgelegd in je design system. 

Over MakerStreet

MakerStreet is een netwerk van digitale bureaus. Een netwerk dat bestaat uit meer dan 350 specialisten, waaronder digital designers en developers, UX‑specialisten, researchers en copywriters. Binnen hun werk spreken ze allen de taal van design systems, die ze omzetten in een naadloze samenwerking. Door specialisten op het gebied van design validatie in te zetten, verkort je de time‑to‑market en de hoeveelheid validatiecycli. Daar profiteer je van wanneer het aankomt op development, want je reduceert de capaciteit die je nodig hebt – en dus je kosten. 

Samen hielpen we merken als Intergamma, JDE, Liberty Global, Travix en Translink met concept design de volgende stap te zetten in hun digitale ontwikkeling. 

Benieuwd hoe wij met designvalidatie ook jouw organisatie verder kunnen brengen? Neem dan contact op met onze specialisten.

Meer berichten