OVpay

OVpay: de weg naar moeiteloos betalen in het ov

DIGITAL COMMERCE
DIGITAL TRANSFORMATION
INNOVATION
Man checkt in met betaalpas bij bus

Een baanbrekende innovatie verandert het openbaar vervoer in Nederland ingrijpend. In samenwerking met Translink en alle Nederlandse ov‑aanbieders bundelen we onze krachten om miljoenen reizigers kennis te laten maken met OVpay, een nieuwe betaalmethode waarmee je kunt betalen met je betaalpas, creditcard, telefoon, of in de toekomst zelfs met de (nieuwe) ov‑pas.

Revolutie in het openbaar vervoer

Nederland telt op dit moment ruim 14 miljoen actieve ov‑chipkaarten, maar daar gaat verandering in komen. We ontwikkelden namelijk een geheel nieuwe betaalervaring voor alle ov‑reizigers in het hele land. Het doel? Reizen door heel Nederland wordt nu nog gemakkelijker. Je kunt nu eenvoudig inchecken en betalen met je betaalpas, creditcard of mobiel.

ovpay telefoon op blauwe bank

Bouwen aan een fantastische reiservaring

Om dit ambitieuze doel te bereiken, zijn we aan de slag gegaan met een team van specialisten. Samen met onze specialisten op het gebied van service design en gedragsonderzoek hebben we het gewenste serviceproces vanuit het perspectief van de reiziger verkend en vormgegeven. Dit omvatte diepgaand onderzoek naar de reiservaring van verschillende groepen, waaronder mensen met een beperking, ouderen en zakelijke reizigers. Vervolgens hebben we de resultaten vertaald naar waardevolle inzichten die dienen als solide basis voor onze vernieuwde en verbeterde service. Als kers op de taart hebben onze visual‑ en UX‑designers een intuïtieve en gebruiksvriendelijke interface ontworpen.

OVpay team

“Ik ben trots dat we als MakerStreet al zo een lange tijd samenwerken met Translink en alle Nederlandse vervoersbedrijven en de reiziger écht centraal stellen in het gehele ontwerpproces: van service design tot app‑ontwikkeling.”

Julia Derksen, Business Designer

OVpay: de toekomst van betalen in het ov

Het resultaat van al dit harde werk? OVpay, een nieuwe betaalmethode waarbij je kunt betalen met je pinpas, creditcard, telefoon, of in de toekomst zelfs met de (nieuwe) ov‑pas. Hoewel de service al gebruikt kan worden, is deze nooit volledig af. We houden voortdurend de vinger aan de pols, zowel op kwantitatieve als kwalitatieve aspecten. Op die manier kunnen we de voortgang nauwlettend volgen en indien nodig bijsturen, met als doel elke reiziger een moeiteloze reis‑ervaring te bieden. Bereid je voor op een soepele reis met het ov, waar gemak en innovatie hand in hand gaan.

ovpay declaratie bericht

Mogelijk gemaakt door deze agencies

Soda Studio

Soda Studio

Digital Product Design, UX Design & Strategie

Milkshake research

Milkshake research

UX Research & Proposition Validation

Mr Koreander

Mr Koreander

UX copy

Benieuwd naar de resultaten van deze case?

En we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Roderick Martens

Roderick Martens

Founding Partner & Strategist

Bekijk ook andere cases

schiphol overview
Schiphol

Digital Transformation

Innovation

AH Wink
Albert Heijn Winkelpersoneel-app

Design

Digital Commerce

Innovation

nationale nederlanden overview
Nationale-Nederlanden

Innovation

Operational Acceleration

Proposition Design